Verhalennest

Voeg altijd een vleugje Hollywood aan je boek toe

Wat heeft een Hollywood-film te maken met het schrijven van een kinderboek? Best wel veel. Filmmakers Paul Ruven en Marian Batavier schreven Het geheim van Hollywood; De gouden succesformule voor schrijvers, acteurs, regisseurs en alle andere filmliefhebbers. In dit boek beschrijven zij de succesformule van Hollywood-films, die ook goed voor kinderboeken werken. Lees verder als je wil weten wat Het geheim van Hollywood inhoudt en hoe je het toepast voor je kinderboek.

Het geheim van Hollywood verklapt

Mireille Geus schrijft in Zo schrijf je een kinderboek het volgende over Het geheim van Hollywood:

Filmmakers Paul Ruven en Marian Batavier ontdekten dat er al 100 jaar een succesformule in Hollywood werd gebruikt. Die formule bleek voor allerlei grote Hollywood- en Europese films op te gaan. Films als Notting Hill, Titanic, Jaws, La Vita e bella, Cache, Kramer versus Kramer, Rain Man, Top Gun, Speed, Ocean’s Eleven en Alien maakten allemaal gebruik van deze Hollywood-formule. 

De formule komt erop neer dat je in je verhaal een hoofdpersoon met een probleem hebt en dat deze hoofdpersoon pas bij een vijfde poging in staat is om zijn probleem op te lossen.

De vijf problemen van Shrek

Laten we de theorie van Het geheim van Hollywood eens testen aan de hand van de film Shrek. Deze animatiefilm vertelt het verhaal van een grote, groene oger die houdt van rust in zijn moeras. Op een dag wordt die rust verstoord doordat er allerlei sprookjesfiguren in zijn moeras komen wonen. De sprookjesfiguren zijn verjaagd uit de stad door de gemene Lord Farquaad. 

Het probleem van Shrek is dus dat zijn moeras is overgenomen. Hij wil zijn rust en moeras terug. Tegen het einde van de film heeft hij vijf plannen doorlopen. Deze plannen zijn:

Plan 1: Lord Farquaad opzoeken. Shrek denkt dat hij zijn moeras terug kan krijgen door met Lord Farquaad te praten.

Plan 2: prinses Fiona redden. Lord Farquaad zegt Shrek zijn moeras terug te geven als hij de prinses weet te redden.

Plan 3: Fiona afleveren bij Lord Farquaad. Hij wil zo snel mogelijk de opdracht van Lord Farquaad afronden zodat hij rustig terug naar huis kan.

Plan 4: het beschermen van Fiona’s geheim. Als Shrek ontdekt dat Fiona eigenlijk ook een oger is, helpt hij haar dit geheim te houden.

Plan 5: erkennen dat hij gek op Fiona is. Shrek kan de vlinders in z’n buik niet langer ontkennen en verklaart Fiona de liefde. En raad eens? Ze leefden nog lang en gelukkig!

Het geheim van Hollywood toepassen voor kinderboeken

Volgens Mireille Geus is het voor een kinderverhaal niet noodzakelijk om vijf verschillende plannen te ontwikkelen. Minder plannen kunnen net zo goed effectief zijn en het verhaal interessant maken. Het gaat vooral om de kwaliteit en de logica van de plannen. Een verhaal met minder plannen kan dus net zo goed werken als die plannen maar goed ontworpen zijn en logisch in elkaar zitten. Op deze manier ondersteunen ze de spanning en ontwikkeling van het verhaal. 

Wat wel heel belangrijk is, schrijft Mireille Geus, is dat de schrijver verschillende plannen bedenkt die, naarmate het boek vordert, steeds gevaarlijker, spannender en moeilijker worden. Waar het eerste plan eenvoudig te volbrengen is, moet het laatste plan heel ingewikkeld zijn. Dit houdt de aandacht van de jonge lezers vast en zorgt ervoor dat ze nieuwsgierig blijven naar wat er gaat gebeuren.

Kortom

Een vleugje Hollywood aan je kinderboek toevoegen is een aanrader. Het geheim van Hollywood is dat een hoofdpersoon met een probleem pas na meerdere pogingen zijn probleem weet op te lossen. Door deze verschillende pogingen te beschrijven, kun je een spannend en boeiend kinderverhaal schrijven dat de aandacht van jonge lezers vasthoudt.